Stryger-sammenspil

Det sjoveste ved musik er jo at spille sammen! Derfor er det også afgørende for enhver strygerelev at spille sammen med andre.

Strygersammenspil for violiner og bratscher og cello. I bruger instrumentet og buen i små lege, hvor I lærer at holde rigtigt, ligesom I leger med rytmer og toner på basisniveau. I kommer også til at spille og synge kendte nye sange som udvikler jeres pulsfornemmelse og gehør.

Erfaringen viser, at de elever, som deltager i sammenspil eller orkester er mere motiverede, holder ved længere og får et bedre socialt liv i musikskolen.

Efterhånden kommer I til at spille flerstemmige stykker, og der arbejdes med klang, intonation og forskellige måder at stryge på.
Du får de grundlæggende redskaber til at spille i orkester. Der er undervisning 62 minutter hver uge.  

Lærer: Mette Vendelbo (violin og bratsch) og Johanna Bolin (Cello)

Mette Vendelbo

  
Underviser i bratsch og violin, strygersammenspil, Klassisk Sammenspil, Miniviolin, Skolehold og Kompagnon (musikundervisning i folkeskolen)
 
Jeg er færdiguddannet bratschist fra musikkonservatorierne i København og Århus. Jeg havde spillet violin over ti år, da jeg forelskede mig i bratschens smukke dybere klang og bestemte mig for at gøre "violinens storebror" til mit hovedinstrument og søge ind på konservatoriet.

Som en del af min uddannelse har jeg studeret et år på Hanns Eisler konservatoriet i Berlin og nu assisterer jeg af og til i de danske symfoniorkestre, og spiller kammermusik ved siden af.

Siden 2005 har jeg arbejdet med musikskoleundervisning, hvor jeg har udviklet min interesse for musikpædagogik - især for Kodalys ideer (do re mi), og det betyder meget for mig at kunne videregive glæden ved at spille musik.

Johanna Bolin

  
Underviser i Cello og sammenspil

Jeg er uddannet fra musikkonservatoriet i København og har også videregående uddannelse fra École Normale de Musique de Paris, Frankrig. Efter 7 års konservatoriestudier for blandt andet Ingemar Brantelid, Morten Zeuthen, Toke Møldrup og Geneviève Teulieres-Sommer, er jeg nu aktiv som freelancemusiker i det danske og svenske musikliv. Jeg er blevet tildelt flere legater gennem tiderne, og i 2015 vandt jeg 2. Pris i DKDMs legatkonkurrence.

Jeg har i flere år undervist ved siden af mine studier, da undervisning for mig, betyder at jeg er nødt til at tænke over hvad det egentlig indebærer at lære et instrument. Hvad det er for evner som skal udvikles, og hvad der kræves for at lære noget nyt og også blive bedre til det. Jeg tror at den enkeltes elevs udvikling kommer fra den indre motivation til at ville lære noget, at blive bedre til noget, og med det: øve eleven til at udvikle sit eget kritiske tænkende. Jeg vil at alle cellister skal få mulighed for en så god celloteknisk og musikalsk grund som muligt for, at kunne beherske celloen til at lyde som det indre øre ønsker. Det skal være sjovt at spille musik, at kunne formidle noget med musikken, og med det ønsker jeg at eleverne får en så god grund, at de har lyst til at fortsat lade celloen følge dem gennem livet.
Jeg bruger colorstrings-metoden som udgangspunkt i min undervisning.